הילדות בבריסק, הבריחה לשוויץ, ההנהגה, הפשטות וקירוב חובק עולם

שלום בידרמן No Comments on הילדות בבריסק, הבריחה לשוויץ, ההנהגה, הפשטות וקירוב חובק עולם

בצלאל קאהן מגיש: קורותיו של מנהיג • הילדות בבריסק, השקידה העצומה בלימוד, ההנהגה, הפשטות, קירוב הרחוקים חובק העולם • "יתומים היינו ואין אב" • האזינו

מרן ראש הישיבה הגראי"ל שטיינמן זצוק"ל
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

העיירה בריסק, בלארוס, פעם האמיפריה הרוסית, עיירה בה צמחו גדולי תורה ומנהיגים תורניים.

שם, בעיירה הזו, התגורר גבאי בית הכנסת, הרב נח צבי שטימן זכרונו לברכה ורעייתו גיטל פיגא עליה השלום. משפחה שקטה, יהודים פשוטים, שהיו שכנם, דירה ליד דירה, עם מרן הרב מבריסק, רבי יצחק זאב סולוביצ'יק זכר צדיק לברכה.

חודש חשוון תרע"ד, זהו החודש בו נולד הילד אהרן יהודה לייב. לידתו היתה בעיירה קמניץ, שם שהו הוריו באותם ימים.

כבר משחר ילדותו, זרחה שמשו למרחוק. כילד, היה הרב שטינמן חברו הטוב של הגאון הגדול רבי יוסף דב, ר' יושע בער סולוביצ'יק זצ"ל, בנו של מרן הרב מבריסק. השניים היו לומדים יחד רבות, ומשכך, זכה מרן הרב שטינמן להיבחן כמעט מדי שבוע על שולחנו של מרן הרב מבריסק.

עוד בטרם הנער גדל, עוד בעת היה ילד צעיר, וכבר עדיו לגדולות. הוא ישב ושקד על תלמודו שעות ארוכות, עד שבגיל 11 בלבד, הוא הצטרף ללומדי ישיבת תורת חסד בבריסק. שם ישבו ולמדו בחורים מבוגרים יותר, שלא הבינו מה עושה ביניהם הילד הצעיר, שעוד לא מלאו לו שלוש עשרה שנים.

האזינו:

וכשהגיע יומו הגדול, יום הבר מצווה, נחגג האירוע המשמח בהנחת תפילין ובדבר תורה שהנער הצעיר אמר בפני אחד מרבותיו בבריסק. תלמידיו של מרן מספרים, כי דבר התורה שהנער אהרן יהודה לייב הכין, היה מספרו של הגאון רבי אייזל חריף, לבקשתו של אביו.

בהמשך נסע ללמוד בעיירה קוברין, אצל הגאון רבי פסח פרוסקין זצ"ל. כשהישיבה נסגרה כעבור כמה חודשים, הוא שב לבריסק, בהמשך עבר לישיבת קלצק ושוב חזר לישיבת תורת חסד בבריסק. שם, בישיבת קלצק, הכיר את מרן ראש הישיבה הרב שך זצ"ל, שכיהן כאחד מרבני הישיבה במשך שנים.

צעיר לימים היה מרן הרב שטינמן, כשפגש לראשונה את ידידו ורעהו הטוב, הגאון הגדול רבי משה סולוביצ'יק זצ"ל. הוא היה נכד למשפחת האצולה הבריסקאית, נכדו של רבי חיים מבריסק. השניים התיידדו והפכו לחברותא, בלימוד תורה שלא פסק יומם וליל.

בן עשרים וארבע היה מרן הרב שטינמן, כשנדרש להתגייס לצבא הפולני. בלי להסס הוא שינה את שם משפחתו משטימן לשטינמן ונמלט לשוויץ. הם היו ארבעה בחורים שהגיעו לשם בנפרד, מרן הרב שטינמן, רבי משה סולוביצ'יק ועוד שני בחורים. דרך ארוכה עשה הרב שטינמן עד לשוויץ. הוא נסע לוורשה, לברלין ומשם לשווייץ, כשבאמתחתו מכתבי המלצה נדירים ממרן הרב מבריסק וממרן בעל הברכת שמואל, רבי ברוך בער לייבוביץ.

שם, בעיירה מונטריי, נכנס ללמוד בישיבת היכל אליהו עם ידידו הרב סולוביצ'יק. בהמשך מונה כר"מ בישיבה ושם גם נישא לרעייתו, הרבנית תמר עליה השלום.

מרן הרב שטינמן נשאר שם כמה שנים. בשנת תש"ו עלה לארץ ישראל, והתגורר תחילה בפתח תקווה. ברוב שעות היום עסק מרן בלימוד התורה בבית המדרש המפורסם לתורת ארץ ישראל בפתח תקווה. בהמשך עבר להתגורר בבני ברק וזמן קצר לאחר מכן המליץ עליו מרן החזון איש זצ"ל, לשמש כראש ישיבת חפץ חיים בכפר סבא. שם הוא העמיד תלמידים רכים לתורה ולתעודה, מהם שעד היום זוכרים את שיעוריו והנהגותיו בישיבה, כשהיה תלמיד חכם צעיר שזה אתה הגיע לארץ ישראל.

כעבור כמה שנים מינה אותו מרן הרב מפוניבז', לשמש כראש הישיבה לצעירים וכראש כולל פוניבז'. לפני כארבעים שנה הקים את ישיבת גאון יעקב בבני ברק, לשם היה מגיע למסור שיעורים מדי יום, שיעורים כלליים פעמיים בשבוע ושיחות מוסר. עשרים שנה אחר כך הקים עוד ישיבה, ישיבת אורחות תורה בבני ברק, לשם היה מגיע מדי שבוע למסור שיעורים ושיחות מוסר. ישיבה זו הקימה גם רשת של ישיבות נוספות, ומרן הרב שטינמן נחשב לראש הישיבה באותן ישיבות.

עם הקמת דגל התורה בשנת תשמ"ט, הצטרף מרן הרב שטינמן כחבר במועצת גדולי התורה. בכנס היסוד של המפלגה בבנייני האומה בירושלים, הוא התלווה למרן הרב שך בעת שנכנס לאולם ואף ישב בשורה הראשונה לצידם של מרן הרב שך ומרן הרב אלישיב זכר צדיקים לברכה.

עם השנים, החלו להגיע למעונו ראשי ישיבות, רבנים ומחנכים, לקבלת עצה ותושיה, הדרכה והנהגה בכל תחומי החיים.

אחד האירועים המוכרים שהיו בביתו לפני כמה שנים, היה פגישה שקיים בחדרו ראש מוסדות עטרת שלמה, הגאון הרב שלום בער סורוצקין. הנושא היה קבלת תלמיד לתלמוד תורה בבית שמש, כשחלק מההורים התנגדו מסיבות שונות. מרן הרב שטינמן לא יכול היה לקבל את טענות ההורים, דרש שיקבלו את הילד וטען כי התנגדות ההורים נובעת מגאווה.

וכאן עבר הרב שטינמן לספר ביידיש, ואמר: מי היו הילדים שלמדו בחיידר של הרב מבריסק? כל הג'וליקס, הילדים הריקים, גם אני למדי שם, גם ילדי הרב מבריסק למדו שם. לרב מבריסק זה התאים, ולהורים האלה לא? הרב מבריסק יכול לשלוח את הילד שלו והוא לא? אני יכולתי ללמוד עם כאלה ילדים? אז הכל גאווה.

ראשי כוללים וראשי ישיבות שיחרו לפתחו, ואף פתח בעצמו אין ספור ישיבות וכוללים שמרן הרב שטינמן הוא נשיאם. הוא לא היסס להתקשר לנדיבי עם כדי לעורר אותם לתרום לאברכי הכוללים. פעם, כשאדם שנקלע למצוקה כלכלית ביקש ממנו עזרה בגיוס תרומות, בירך אותו הרב שטינמן בברכת הצלחה. כשביקש שמרן יעשה פעולה נוספת עבורו, אמר לו הרב שטינמן: הגבירים נותנים לי כסף עבור אברכי הכוללים ורק עבורם. זה לא שלי. אני מברך אותך שתצליח.

שנים רבות כיתת מרן הרב שטינמן את רגליו מעיר לעיר וממדינה למדינה, כדי לחזק ולקרב יהודים, קרובים ורחוקים כאחד. עד לפני שנים אחדות היה נוסע למדינות שונות בעולם. המסע הראשון היה עם יבדל לחיים ארוכים, מרן האדמו"ר מגור, מסע שנועד לגייס תרומות מנדיבי עם עבור קרן נתיבות משה של החינוך העצמאי, שהוקם באותם ימים לקירוב ילדים ונערים לאבינו שבשמיים.

במסעות אלה, לבד ועם גדולי תורה אחרים, עורר מרן הרב שטינמן בכל מקום ומקום את הציבור המקומי, להתחזק בתורה ויראת שמים, דיבר על חשיבות לימוד התורה ותמיכה בלומדי התורה, ובואו למקומות אלו, ביבשת אמריקה הצפונית והדרומית כאחד וגם באירופה, עורר התרגשות גדולה בקרב התושבים המקומיים.

כמו המסעות לחיזוק יהודי צרפת. למדינה זו הגיע מרן הרב שטינמן יותר מפעם אחת כדי לעודד את הצעירים ללכת ללמוד בישיבות קדושות ולא במוסדות תיכוניים. הדברים גרמו להשפעה מכרעת על לב הנערים.

גם לרחבי הארץ כיתת מרן הרב שטינמן את רגליו. הוא הגיע לאירועים תורניים ולאירועי חיזוק, עודד וחיזק את לומדי התורה, במיוחד בכוללים שבנשיאותו בפריפריה.

בשנים האחרונות מרן הרב שטינמן הנהיג את תנועת דגל התורה. בכינוסים השונים של התנועה, יצא מגדרו לדבר על לומדי התורה, עולם הישיבות ועל הגזירות שניסו בממשלות השונות להטיל על הציבור החרדי. אין ישראל אומה אלא בתורתה.

בכינוס שנערך בביתו לפני כמה שנים בהשתתפות גדולי ישראל, בעת שעמדה על הפרק גזירה נוספת של הממשלה על עולם התורה, התבטא מרן הרב שטינמן בתקיפות: שלא יתערבו לנו

וכך, בדרשות ובשיחות רבות, הן בפני אברכים והן בפני קהל שונה, תמיד דיבר על לימוד התורה, על הצורך לחזק את עולם התורה.

במערכות הבחירות האחרונות, יצא מגדרו כדי לעודד את הציבור לצאת אל הקלפיות. הוא יזם כינוסים גדולים בכמה מקומות, ואף נשא דברים נלהבים בדבר חשיבות המערכה הכבירה למען קיום עולם התורה וזכויות הציבור החרדי.

ביתו הצנוע ברחוב חזון איש 5 בבני ברק, היה לתל תלפיות לכולם. אברכים שבאו להתייעץ, יהודים פשוטים שבאו לקבל ברכה, ילדים שבאו להיבחן על לימודם וגדולי תורה שבאו לתייעץ. בביתו מתקיימים מדי יום כל התפילות, יחד עם תלמידיו, ששוהים עם מורם ורבם גם בשבתות ובהבדלה.

ובמהלך ימות השבוע, כמעט מדי יום, נכנסים התלמידים לחדר הפשוט של מרן, לשמוע שיעור. כאן, בשיעור הזה, מדבר מרן הרב שטינמן על נס חנוכה.

מרן הרב שטינמן עמד גם בראשות ארגון הקירוב הגדול, לב לאחים. הכנסיה הגדולה הוא קרא לכינוסים השנתיים של הארגון, בהשתתפות אלפי אברכי הקירוב, אליהם הוא הקפיד להגיע כל שנה, וגם לשאת דברים.

בשנה האחרונה, כשכבר נחלש, נכנסו אליו ראשי לב לאחים, בראשות המנכ"ל הרב אליעזר סורוצקין, לקבלת ברכה למשתתפי הכינוס.

הבית הפשוט והצנוע ברחוב חזון איש 5, ידע עשרות שנות לימוד, אלפי ורבבות שעות לימוד, בהתמדה עצומה, יום ולילה. מרן הרב שטינמן התגורר שם עם רעייתו הרבנית וילדיהם, בסגפנות ובצניעות רבה. מעולם לא איפשר לצבוע את הבית או להחליף רהיטים. בקושי הותקן שם מזגן. מיטתו היא אותה מיטה עליה ישן עשרות שנים, וכשישב ולמד, הציב על המיטה שרפרף סמוך לקיר, כדי שיהיה קצת יותר נוח לשבת. ואל הבית הקטן הזה נכנסו מדי יום מאות ואלפים, לברכה, עצה ותושיה, וכמובן עשרות רבות של יהודים לתפילות כסדרן.

מרן הרב שטינמן זכה להגיע לגיל שיבה. למרות חולשתו, קיבל קהל כסדרו עד לפני כשנה, אז נחלש. בשנה החולפת הוא הוא חווה ניסים רבים, עת נכנס ויצא מהמרכז הרפואי מעייני הישועה. מצבו היה קשה מאד, וב"ה, בזכות תפילות רבים, שב לביתו, כשהוא סובל מחולשה רבה.

לפני כשלושה שבועות מרן אושפז שוב במרכז הרפואי מעייני הישועה, אבל הפעם, ניצחו אראלים את המצוקים ונשבה ארון הקודש. אבל כבד בעולם כולו.



0 תגובות